söndag 8 maj 2011

Söndagsmorgon

Satt uppe alldeles för länge igår och hade svårt att komma ur sängen imorse. Men när lillkillen ropade argt var det ju bara att ge upp tankarna om sovmorgon, hehe.

Idag är det strålande sol på blå himmel! Härligt! Mannen och de två stora valde att sitta invirade i filtar ute i skuggan på balkongen och äta frukost och jag och lillkillen valde att sitta inomhus i värmen ;) Min inomhusfrukost blev mandelbröd med smör&ost&gurka och en kopp kaffe med grädde. Mjukt och varmt för magen. Vi har inga bestämda planer för dagen så det är bara att njuta och kanske ta en stund i solstolen på balkongen senare idag? Kanske släppa ut barnen på gräsmattespring när luften värmts upp lite? Själv ska jag nog ta mig en härlig förmiddagspromenad nu! Jej!

Åt en god gratäng igår! Jag modifierade den en hel del så att den skulle passa mig med. Och pasta serverades till de andra.

Kyckling med lasagnesås
450 g strimlade och brynta kycklingfiléer
2,5 deciliter mjölk
1 matsked maizena som redning
8 halverade småtomater
1½ deciliter riven ost

Koka upp mjölken och red den med maizena.
Blanda kyckling, sås och tomater i en smord ugnsform och häll osten ovanpå.
In i ugnen på 200 grader i en kvart.
Klart!

Till detta serverades en bönsallad och pasta till resten av familjen.

Till kvällsfikat åt jag chokladmos istället för AnthonBergchokladen! Tänkte att moset nog innehåller lite nyttiga saker med och inte bara onyttigheter som AnthonBergchokladen. Vet inte om det är sant förstås.. ;) Och jag lovar att det här moset är mumsigt gott!! Och mättande..

Chokladmos
(lagom till en hungrig jag-portion, men egentligen räcker det nog till två personer.. )
1 banan
1½ matsked jordnötssmör (jag använder Kung Markattas utan salt)
1½-2 matskedar kakao
1 tesked kokosolja

Mosa bananen och blanda ner allt annat.
(inspirationen kommer från boken Kärnfrisk familj)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...