tisdag 17 maj 2011

12

Frukost: 2 flatbröd med smör&ost&gurka. På ena även skinka. Kaffe.
Motion: en timmas promenad med barnvagn.
Lunch: Kesolamalta.
Middag: tonfisk med spenat och tomat, lite köttfärssås med en skiva ost på.
Kvällsmål: modifierad Lasses mjuka nötkaka med vispad grädde.

Min variant på Lasses mjuka nötkaka
(6 portioner)
2½ deciliter malda valnötter och mandlar
2 ägg
1 tesked honung
2 matskedar smör
25 gram 86% choklad
1 rågad tesked kakao
1 rågad tesked bakpulver

Smält smöret och rör ner chokladen så att den smälter.
Vispa äggen tillsammans med honungen.
Vispa ner nötter, chokladsmör, kakao och bakpulver i äggsmeten.
Häll upp i en form. Lasse föreslår en form på 10x20cm. Jag tror min var lite mindre.
Micra 3½ minut.
Låt svalna och servera med vispad grädde :)

Kakan hade bara fått en enda stjärna på receptsidan och någon hade tyckt att den var lite gummiaktig och inte alls särskilt god. Men för mig var den alldeles lagom som kvällsfika. Den doftade underbart gott (kanske på grund av min ökade mängd choklad?), men smakad inte lika mycket i munnen som jag först trodde att den skulle göra. Maken tog bara en liten bit och tyckte att det räckte så (diskret sätt att berätta att han inte tyckte om den, hihi) men jag tog om och lyckades äta nästan halva själv!

Nästa gång ska jag nog tillsätta lite vispgrädde i smeten med. Det brukar göra under för mitt mandelbröd när jag använder mig av hasselnötter. Kanske gör det denna kaka ännu godare?



1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...