söndag 20 november 2011

Ny utmaning?


Nu när 100dagars-utmaningen är över (se resultat här och här) så känns det naturligt att hoppa vidare!
Om jag inte redan gjort det nu i höst så hade jag hoppat på Martinas paleoutmaning som börjar nästa vecka.

För att göra nåt liknande och ännu striktare (hjälp!) så funderar jag på att köra Whole30.

De menar att man ska må mycket bättre utan allt bös och att även småtrubbel man har kan bli bättre. Och eftersom jag har trubbel med eksem så här på vintern och min mage inte är riktigt tiptop (på grund av kaffet?) så låter det som en bra idé för mig just nu.

Det svåra blir väl att inte äta lussebullar och pepparkakor, dricka julmust och glögg såhär i adventstider.. *börjar nästan ångra mig*


Så, jag startar imorgon. Måndag och allt, haha. Så hinner det bli klart i god tid före julafton! ;)


Mina regler blir att äta riktig mat - kött, fisk, ägg, massor med grönsaker, lite frukt och massa nyttiga fetter.



Vad som INTE ska ätas under Whole30 är ännu viktigare. Att utesluta följande mat och drycker kommer tydligen att hjälpa att få tillbaka en hälsosam metabolism och minska inflammationer i kroppen.


  • Ät inte tillsatt socker i någon form, varken riktigt eller syntetiskt. Ingen honung, strösocker, agave sirap, stevia, aspartam eller annat.
  • Ät inte processad mat. Detta inkluderar självklart korv men även proteinpulver!
  • Drick inte alkohol i någon form.
  • Ät inga gryn. Inget vete, råg, korn, majs.. Ingen quinoa eller annat glutenfritt heller.
  • Ät inga baljväxter. Detta inkluderar bönor, ärtor, jordnötter och soja.
  • Ät/drick inga mejeriprodukter. Detta inkluderar mjölk, ost, grädde, yogurt, kvarg.. (Fast skirat smör och ghee är tillåtet! Tur det, hihi!)
  • Ät inte potatis.
  • Och, försök inte att göra "nyttig" skräpmat, godisar eller efterrätter. Alltså inte lchf-pizza eller brödliknande saker.



En viktig del av det hela är att INTE väga sig eller kontrollmäta sig under de 30 dagarna. Ta en paus från siffrorna! Istället ska man fokusera på att må bra och låta kroppen läka.



Vad tror ni? Klarar jag detta? Någon som vill/vågar hålla mig i handen och göra samma sak?


Det är för ditt eget bästa.. 
Here comes the tough love. This is for those of you who are considering taking on this life-changing month, but aren’t sure you can actually pull it off, cheat free, for a full 30 days. This is for the people who have tried this before, but who “slipped” or “fell off the wagon” or “just HAD to eat (fill in food here) because of this (fill in event here).” This is for you.
It is not hard. Don’t you dare tell us this is hard. Quitting heroin is hard. Beating cancer is hard. Drinking your coffee black. Is. Not. Hard. You won’t get any coddling, and you won’t get any sympathy for your “struggles”. YOU HAVE NO EXCUSE not to complete the program as written. It’s only thirty days, and it’s for the most important health cause on earth – the only physical body you will ever have in this lifetime.
Don’t even consider the possibility of a “slip”. Unless you physically tripped and your face landed in a box of doughnuts, there is no “slip”. You make a choice to eat something unhealthy. It is always a choice, so do not phrase it as if you had an accident. Commit to the program 100% for the full 30 days. Don’t give yourself an excuse to fail before you’ve even started.
You never, ever, ever HAVE to eat anything you don’t want to eat. You’re all big boys and girls. Toughen up. Learn to say no (or make your Mom proud and say, “No, thank you”). Learn to stick up for yourself. Just because it’s your sister’s birthday, or your best friend’s wedding, or your company picnic does not mean you have to eatanything. It’s always a choice, and we would hope that you stopped succumbing to peer pressure in 7th grade.
This does require a bit of effort. If you’re cutting out grains, legumes and dairy for the first time, you have to replace those calories with something. You have to make sure you’re eating enough, that your nutrients are plentiful, that you’re getting enough protein, fat and carbohydrates. You’ll have to figure out what to eat for lunch, how to order at a restaurant and how often you’ll need to grocery shop. We’ve given you all the tools, guidelines and resources you’ll need in this Success Guide, but take responsibility for your own plan. Improved health and fitness doesn’t happen automatically just because you’re now taking a pass on bread.

4 kommentarer:

  1. Låter som en riktigt tuff utmaning! Jag trivs så himla bra med sättet jag äter och lever på just nu,så jag är inte med, men jag hejar på dig här i bakgrunden ändå! :-) Lycka till!!!

    SvaraRadera
  2. Jag är egentligen rätt nöjd med hur jag äter med! Fast det är alltid kul med utmaningar :)
    Och utmaningen i det här fallet är ju egentligen bara att inte falla av vagnen alls. Så det är ju nog inte så svårt. Bara det att det är svårt när det är adventstider, hehe.

    SvaraRadera
  3. Svårt att hålla på med sånt här över jul :) Men håller tummarna för dig!

    Trots att jag är skeptisk till att man inte ska äta så mycket kolhydrater och mejeriprodukter. Jag hade INTE klarat detta med tanke på att jag tränar ganska mycket.

    P.s. Bra blogg btw!

    SvaraRadera
  4. Emma: Tack!
    Jopp, det blev nog lite feltajmat att lägga den före jul. Så det blir efter istället! *ler*
    Fast jag tror inte alls att det är några som helst problem att köra den med mycket träning, faktiskt. Eller, ja, kanske om man normalt äter massa kolhydrater, då är det ju lowcarb-bluesen man måste gå igenom först innan man orkar träna. Jag tänkte själv starta upp min träning på riktigt i samband med utmaningsstarten, så jag hoppas på fina resultat ;)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...