fredag 1 februari 2013

Whole30, jan2013 - tankar efteråt



Sådärja!
Nu har det gått trettio dagar!

Mina tankar om det hela, om den här omgången av Whole30, är väldigt splittrade och svåra att få grepp om.

Första två veckorna eller så var inga problem. Jag kan ju det här och var beredd på vad som komma skulle. De sista veckorna har det varit svårare. Mest på grund av bristande motivation skulle jag tro, haha. Men även på grund av yttre faktorer som stress, sjukdom (halsont, feber, huvudvärk och sen massa feber igen), jobb och kanske även för att jag känt mig lite nere den här perioden (som säkerligen delvis beror på nyss nämnda faktorer).

Jag har överätit nötter och småätit fastän jag inte varit hungrig. Jag har ätit mycket mer frukt (i synnerhet bananer!) än jag brukar, vilket säkert triggat igång mitt sug och fått mig att titta i skafferiet hundraelva gånger mer än vanligt. Jag har i perioder druckit väldigt mycket kaffe och andra dagar inte druckit nåt kaffe alls. Jag har sovit hyfsat bra hela månaden och jag har inte varit så seg i huvudet på morgonen som jag kan vara när jag inte tar hand om mig. En del dagar, då jag vet med mig att jag borde haft låg tolerans, har jag varit harmonisk i humöret och haft tid att landa i mig själv. En del dagar har det inte varit så (sammanföll väldigt bra med hormonsvängningar och feber). 

Det som gör att jag känner att det varit värt det den här gången är förstås att min arm blivit bättre igen! Alltså, denna arm.. *suckar* Tänk om det är så enkelt som att jag måste äta ordentligt för att kroppen ska få i sig allt den behöver och orka ta hand om min ondhet? 

En annan sak jag insett under de här dagarna är att jag inte klarar de mängder av kålväxter jag brukar äta till vardags (och fest, haha). Ibland när jag ätit kan jag få lite magknip eller känna mig lite spänd och svullen. Därför testade jag att utesluta blomkål, broccoli, brysselkål och sånt och har inte haft svullen mage sedan dess! 

Vad gäller mått och vikt och sånt så tog jag inga mått innan jag startade, och jag har ingen våg längre, så där finns inga resultat att tala om idag ;)


Hur tänker jag om imorgon då? Nästa vecka? Nästa år?

Hm.

Jag fortsätter väl på samma tema skulle jag tro. Fast med lite godsaker på helgen? Ja?
Jag har längtat efter att baka, så det kommer säkert göras i dagarna. Kanske de här mumsingarna

Jag kommer fortsätta att utesluta gluten, sädessslag, mjölk, processad mat och baljväxter. Jag ser ingen anledning att stoppa i mig såna dumheter! ;)

Däremot kan jag tänka mig att äta lite vitt ris ibland, en aning honung, mörk choklad, vispgrädde och ett glas rödvin vid särskilda tillfällen. Bara för att jag vill. 






9 kommentarer:

  1. Det kanske är så när man "gör om" något som har varit så bra första gången.
    Sedan kan man inte hjälpa om livet inte vill vara i fas med ens tankar...men så är det ju tyvärr.
    Du har ändå varit duktig tycker jag!!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sv: Och tänk på att allt är tack vare dig min största inspirationskälla :-)

      Kramar till dig från mig.

      Radera
    2. Tack! :)

      Ja, du har nog rätt! :D

      Radera
  2. Bra sammanfattning! Och bra och sund inställning till fortsättningen! :)
    Kålsorter undviker jag också, såsom gluten och mejerier!
    Mumsingarna ser fantastiska ut!
    Ha en toppen fredag!
    kram
    //Lana

    SvaraRadera
  3. De där "mumsingarna" ser jättegoda ut! Tycker dina framtida målplaner låter toppen. Just att "unna" sig lite vid tillfällen gör ofta allt lättare.
    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! De är verkligen dundergoda!
      Att kunna äta utanför den vardagliga kostplanen ibland utan att bli stressad är en viktig del i "resten-av-livet"-konceptet :)

      Radera
  4. Jag håller med dig i tankarna och hur det har gått under hela whole30 men mina veckor var ombytta - dom 2 första så var det en väldigt massa nötter/russin och det nog pga brist av motivation - jag äter ju redan så ren whole30 som möjligt. Men dom 2 sista slutade jag ens att tänka dagar och veckor utan då gick det utav sig själv och "fuskandet" blev mindre. Men fortfarande för mycket frukt.
    Nu är jag på strict paleo vilket är nästan detsamma men tillåtet med frukt och paleodesserter vilket har gjort att jag har gått bananaz på dadlar och rawfood kakor. Måste minimera det till enbart helgerna :)

    Håller med om broccoli/blomkål och kål men det är sååå gottt! Sjukt att man mär en utav dom få som verkligen tycker att det är svingott att äta kål och så klarar inte magen det...Livet är bra orättvist ibland :(
    När jag ska äta kål så köper jag dom där frysta förpackningarna och kokar dom sedan alt steker dom - det har jag kommit fram till att det är lättare för magen än om jag skulle köpa en rå blomkål och sedan koka den. Fast jag tipsar verkligen inte om att äta ett halvt kilo på en gång hur gott det än må vara :O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även jag kör rätt strikt paleo normalt med en tendens att spåra ur ibland när det gäller bananer och nötter. Och de där himlans dadlarna.. *skrattar*

      Haha, jag gör ofta det där misstaget med att koka ett par fryspåsar blomkål till mos när vi har familjemiddagar och sedan märker jag att det tydligen bara var jag som åt och kastrullen i princip är slut.. Ingen hit! *flinar igenkännande* Men efter att jag tog bort kål till vardags har jag märkt att jag klarar det ibland, och då helt utan problem! Så kanske är det bara den där dagliga kålen blir för mycket?

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...