måndag 11 februari 2013

Fokus: Styrka

Jag har läst in mig lite idag. Inte mycket. Men lite :)

Då jag planerar att träna styrka i snitt tre gånger per vecka blev jag rekommenderad att spana in Stronglifts (googla så får ni massa träffar). Det är ett enkelt upplägg som tydligen kan funka superbra för många och då jag är totalt nybörjare på styrketräning så är det enkeltenkelt som gäller, haha. Däremot så är det nog ruskigt jobbigt, men det är ju en annan femma, och ju, faktiskt, precis vad jag är ute efter ;)

I lördags var jag iväg med finaste vännen och spanade in ett gym som ligger precis mellan oss och hon hade lagt upp lite gissningar på vikter som jag skulle kunna börja med (detta var innan jag googlade stronglifts) och hon var verkligen jätteskicklig på att gissa vad jag skulle klara! :D

I vilket fall.. igår kväll kunde jag inte lägga mig ner i sängen. Fick liksom kasta mig ner på ett alldeles speciellt sätt för att slippa böja på benen *skrattar* Men, då jag googlade runt och lästeläste överallt idag så trotsade jag den lilla träningsvärken som var kvar och sprudlade bort till gymmet här på hörnet och duttade runt lite med skivstängerna (ja, det var nog så det såg ut, men shit vad tungt det var det där sista setet!). Spännisarna som hängde där (jo, de hängde verkligen, en del var nog där bara för att prata lite, inte träna alls, haha) måste tyckt att jag var nåt alldeles speciellt när jag testade grejjerna. Kan man bli mer nybörjare än när man använder enbart stång utan andra vikter? *flinar* Men jag gjorde det! Alldeles ensam ung kvinna i en lokal med såna där spännisar! Jag körde mitt rejjs och fick en del tips efter vägen (de var rätt snälla faktiskt) och jag kom ut alldeles lagom svettig och darrig och så himlans stolt över mig själv! 


6 kommentarer:

  1. Härligt!! Styrka är grymt .. och tufft att våga gå in bland "spännisarna". Kan tyvärr ta emot ibland. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ska bli spännande att se om jag kan bli lite stark faktiskt :)
      Det tog emot att gå in, men det var ju såå värt det!

      Radera
  2. Bra gjort!
    Även spännisar kan nog vara hjälpsamma om man låter dem.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Klart att de kan, faktiskt tror jag att de gärna hjälper till då de ju får chansen att stajla lite ;
      Kram

      Radera
  3. Låter härligt! Stronglifts är ett bra progam. Jag har gått på gym nu några månader och i början fick jag också fråga hur vissa grejer funkar. Men jag vågade, gick dit, gjorde min grej och brydde mig inte om någon annan. För egentligen bryr sig ingen om vad de andra gör. Nu känner jag mig redan som hemma på gymmet :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det! Vi får väl se om programmet funkar för svagisjag, spännande! :)
      Ja, ingen kan ju veta allt innan man testat några gånger, och vilka är bättre att fråga än de som kan? ;)
      Jag hoppas att även jag ska kunna komma att känna mig som hemma på en sån plats. Fortsättning följer *ler*

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...