måndag 28 november 2011

Goda snacks

Vissa dagar är jag hungrig mellan måltiderna. Andra dagar småäter jag hela dagarna, haha.




Här är mina go-to-snacks:

En näve sötmandel. Naturella eller saltade. Kanonbra eftersom de mättar och innehåller bra med protein. Däremot kanske lite väl mycket omega-6. Så en näve räcker.

Blandade nötter och torkad frukt. Tager vad man haver. Sötmandel, hasselnötter, russin är min bas egentligen. Sedan fyller jag på med gojibär, cashewnötter, valnötter.. ja, det som jag råkar hitta. Sött och mättande. En näve-principen är nog rätt bra här med tror jag. Lätt att man äter så mycket att man inte orkar middagen ;)

Russin&mandlar i chokladkanel. 3 matskedar russin. Lika mycket sötmandel. 2 teskedar kanel. Lika mycket kakao. Häll allt i en burk med lock och skaka skaka skaka. Ät inte i vit soffa. Bästaste lördagsgodiset!

En proteinshake. Innehåller protein *doh* och är mättande det med. Om man väljer en med chokladsmak så dämpas även chokladsuget, hihi.

Ett kokt ägg. Ja, det är bra och gott om man är på rätt humör. Fast bara ett kokt ägg är inte kanske det man är mest sugen på ;)

Chokoavonanmos. En halv banan, en halv avokado och en matsked kakao mosas och blandas väl. Kanske litelite grädde till. Banan för sötma, avokadon för det nyttiga fettet, kakaon för chokladsuget och grädden för en rundare smak.

Kaffe med grädde, eventuellt vispad, med lite pudrad kanel eller kakao på toppen. Mjukt och varmt och vintermysigt. Kanske kan man ta pepparkakskrydda på nu när det är lite jul? *funderar*

En ruta mörk choklad. Bruten i småbitar. Så kan man ta en litenliten bit i taget och njuta av smaken lääänge.

Smörstekta äpplen med lite kanel. Kanske lite hackade nötter med :) Mina stora barns favorit.

Grönkålschips. Grönkålsbitar i rivna i chipsstorlek, masserade i olivolja, in i ugnen på lite drygt 100 grader tills de fått lite färg. Salta om du vill. Jag och lillkillen brukar dela på skålen. Jag vet inte om han gillar smaken eller fraset. Jag gillar båda!

Keso med clementin och kanel. Japp, lika enkelt som det låter! Keso för proteinet, clementin för friskheten och kanelen för julkänslan. (Ja, jag älskar allt som känns juligt, ja.. )



Någon som har fler tips?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...