onsdag 15 augusti 2012

Sååå.. hur går det då?

Well. Nu är jag halvvägs av de officiella 30 dagarna. Jag nämnde att jag smygstartade ett par dagar innan det utsatta datumet så jag har ju egentligen gått 17 dagar eller så enligt den där whole30planen.

I början var det iiiinga problem! Jag hade läst läst och läst lite till, så jag hade väldigt klart för mig hur det skulle bli. Och då jag äter väldigt likadant annars (utöver nåt lördagsgodisaktigt nån gång i veckan/månaden) så hade jag ingen low-carb-blues som är vanligt att man drabbas av annars. Tvärtom så har jag nog fått i mig mer sött till vardags än jag brukar då jag dessa 15 (17) dagar även har ätit frukt varje dag (i motsats till nån frukt eller två per vecka). Frukten har varit det jag tagit till då jag varit sugen på nåt extra nån dag. I alla fall tills jag började med nötsmör.. *flinar*

Humörmässigt så har det nog varit som vanligt eller något bättre. Jag får inte lika hemska utbrott på grund av dåligt tålamod, utan jag verkar kunna hantera det bättre. Jag vet inte om det är på grund av dethäringa whole30 eller om det mer är bara en allmän ansträngning från min sida ;)

Huvudvärken kommer och går. Den har nog inte mycket med kosten att göra utan har nog mer med min %&#&# onda rygg/axel/arm att göra. Fast jag hoppades på att det skulle bli bättre. Nåväl, det har ju bara gått några veckor, så jag håller ännu hoppet uppe! :D

Efter nästan 15 (17) dagar så är det fortfarande inga problem att äta så här "rent". Men så har jag ju hur mycket pepp, inspiration och finfina recept att hämta överallt på nätet med!

Det jag varit sugen på (utanför planen) är till exempel mjölk/grädde i kaffet ibland. Grädde till jordgubbarna en kväll. Och glass. Men suget är inte så stort. Mer bara lite saknad kanske. Och jag vet ju att detta är en begränsad period för att lära känna min kropp lite bättre så att jag sedan kan anpassa mig till det som gör att jag mår bättre i längden! Så det är iiinga problem med det heller egentligen ;)

Jag har fått i mig en aning tillsatt socker. Faktiskt. En gång i matjesillen jag åt till frukost en dag. Och en gång när jag använde mig av dolmio i middagsmaten. Men det bryr jag mig inte om, för det är ju så yttepyttelite att det är, enligt mig, helt försumbart. Jag menar, på två veckor, hallå? Det är ju ingenting!

Däremot så har jag ändå funderat då och då på om jag ska lägga till nåt ändå, utanför planen så att säga. För jag kunde inte låta bli att väga mig och det visade sig att jag gått ner nåt kilo eller två (eller tre?) i vikt under den här perioden. Detta trots sanslösa mängder mat (jag har nog inte ätit så här mycket sedan jag var växande tonåring)! Och jag hade nog inte mycket vätska att bli av med från början, så jag vet att det är nåt annat som "försvinner". Viktnedgång hör inte till mina förväntningar. Snarare är det tvärtemot vad jag vill. Så vi får se om det stora mandelsmörsintaget kan stabilisera vikten lite, haha. Och, ja, jag knaprar omega3 för att skaffa en bättre balans på omegorna, don't worry ;)

Jag fortsätter tuffa på. Och, jo, jag orkar inte skriva massa dagens längre. Det fick mig bara att tänka på vilken mat jag ätit under dagen, och jag vill helst komma ifrån det och äta utan alla komma-ihåg-tankar virvlandes *ler*

Jo, förresten!
Mitt kaffebehov har minskat betydligt! Jag vaknar numera (för det mesta) pigg och kan utan problem hoppa morgonkaffet. Det är som att det inte behövs längre! Jag dricker fortfarande kaffe ett par gånger om dagen, men det är inte längre för att "jag behöööver en kopp kaffe NU" utan mer "det vore mysigt med en kopp kaffe nu". Om ni förstår hur jag menar, haha.


6 kommentarer:

  1. Det låter ju som att det går toppen! Härligt! :) Tror nog att lite extra mandelsmör (och kanske lite mer stärkelse-grönsaker) kan hjälpa vikten uppåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Ja, jag får testa det!

      Radera
  2. Det låter som det går bra för dig...ja utom med vikten alltså....vill du ha några kilon av mig ;-)

    Sv: Jag ser också fram mot uppdatering men jag tänker inte börja stressa över det ;-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, ja vi kan byta lite ;)

      Radera
  3. Låter ju jättebra! Som sagt, whole30 är jag kanske för feg för men nu har jag i alla fall beställt två böcker av Mark Sisson och är rätt peppad att köra hans 21-dagars program. Maken är nog med på noterna så snart kör vi:-) Skulle gärna tappa några kilo också i motsats till dig! Det är väl det och min hy som är största anledningen till att jag vill prova mer strikt primal-kost.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att maken verkar vara med på noterna! Lycka till med er 21dagarstransformation! Ni kommer att klara det galant! :D

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...