tisdag 21 augusti 2012

hardcore nopoo

Ett annat projekt/utmaning/test jag lekt med de senaste månaderna får säkert en del att höja på ögonbrynen och kanske får deras fördomar att blomma upp och leda till att de tror att de har med någon knasig människa att göra. Men, jag är precis som alla andra. En helt vanlig filur som försöker hitta ett sätt att få håret att se bra, friskt och välmående ut.

För några år sedan slutade jag med schampo då det torkade ut både hår och hårbotten och tvättade istället med balsam. Ja, bara balsam. Det gjorde att håret fick mer fukt och såg blankt och friskt ut. De frissiga lockar jag hade tidigare förvandlades nu till långa korkskruvar. Men min hårbotten mådde inte bra. Fortfarande var den fnasig och kliig, lite eksemvarning liksom.

So, what's a girl to do?

Jag har länge läst inne på longhaircommunity (jag hade långt hår innan jag var höggravid med mellanbarnet i supervarma juli då jag valde att klippaklippklippa) och jag började nu fundera på det där water-only som de skrev om ibland. Det låter lite sådär. Faktiskt. Men då jag med balsammetoden kan dra ut på tvättarna till att bara tvätta var 4-6e dag eller så så tänkte jag att det kanske kan vara spännande att se om man kan dra ut på det ännu längre. Och särskilt nu, under sommaren då jag inte jobbar utan har tid att gå igenom den ökända "ugly phase", haha.

Man går tydligen igenom en fas där kroppen ska fatta hur mycket sebum (det där flottiga) som är lagom produktion. När man tvättar med schampo och hårbotten blir uttorkad antar jag att det produceras rätt mycket sebum. (Fast man får förstås lite skum hårbotten pga alla silikoner och annat bös med.) Så de som går från uttorkande schampo till water-only blir nog kanske lite chockade över flottigheten. Själv gick jag från balsammetod till water-only och det var nog litelite mindre chock då. *funderar*

För att ge det en ärlig chans ska man låta det gå tio veckor eller så. Med vecka 5-6 som den värsta biten av "ugly-phase". Sedan ska håret blir bättre och bättre och efter tio veckor ska det vara rätt bra.

Well.
Jag hade helt klart en ugly phase. Men den var inte såå ugly som jag trodde att den skulle vara. *lättad* Jag hade förberett och hade massa hårband och grejjer för att kunna dölja håret närmast hårbotten de gånger jag var tvungen att visa mig bland folk. Men, jag använde dem faktiskt inte. Det behövdes inte. Visst, det var inte alltid snyggt men det funkade. Det såg inte värre ut än en vanlig "tredje-dagen-efter-schampotvätt". Så jag stod ut. Och jag ville verkligen ge det en chans! *envis*

Nu, drygt tio veckor senare trivs jag jättebra med mitt hår! Det är mjuuuukt, glansigt och hårbotten är bättre än den nånsin varit! Jag tror att både hår och hårbotten har börjat hitta den där balansen. Äntligen!





Jag erkänner att det var dagar då jag bara ville tvätta håret ordentligt. Verkligen ordentligt. Men nu efteråt så känner jag mig glad över att jag inte gav upp de där dagarna. För det är värt det! Värt att se hur bra det kan bli.



Nu vet jag inte om jag kommer att fortsätta på det här viset för alltid. Jag saknar att ha ett hår som luktar gott. Jag brukade, med balsammetoden, mestadels använda parfymfritt men då och då ville jag lukta lite extra gott i håret och hade då ett härligt doftande balsam jag använde. Med water-only så funkar det ju inte att göra så ibland. Water-only känns lite som ett alltelleringet. Om man tvättar så är det ju liksom att börja om igen. Och behöva gå igenom ugly phase igen. Och det orkar jag nog inte..

Men jag fortsätter tillsvidare :)


6 kommentarer:

  1. Du är sååå min idol! Vilket intressant inlägg! Så klokt egentligen. Har aldrig reflekterat över det du skriver mer än att jag har problem med min hårbotten som är riktigt torr..jag ska prova detta med bara balsam till att börja med. Vad använde du för balsam då? Köpte du det i vanlig affär eller?

    SvaraRadera
  2. Men så söt du är! Tack! :D

    Ett av balsamen som funkar på mitt är änglamarks (parfymfritt), finns på coop. Men se till att tvätta bort alla konstigheter ur håret först, innan du börjar med att tvätta med bara balsam. Detta gör jag helst med exempelvis schampot Naturelle. Men efter att allt bös är borta ur håret så tvätta alltså med enbart balsamet. Och gnugga hårbotten ordentligt medan du sköljer och se till att du sköljer ur aaaallt balsam ur hårbotten. Om håret känns torrt i längderna (jorå, det händer ibland) så kan du krama in litelite balsam där och låta det sitta kvar om du vill (späd med lite vatten så är det lättare att fördela).

    Lycka till och berätta gärna hur det går för dig! :D

    SvaraRadera
  3. Nu har jag inhandlat nytt shampoo, som jag då ska ha först...mitt tidigare dög inte (har googlat lite)...å så balsam! Hur ofta tvättar man håret då då? är det som vanligt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! :D

      Tvätta så ofta du vill! Eftersom det inte torkar ut håret med balsam så behöver du inte dra ut på tvättarna om du inte vill.
      Jag brukade nog tvätta en eller två gånger i veckan med balsam. Men det var nog mest av lathet/tidsbrist ;)

      Radera
  4. Tack för detta tips..! Jättebra! :D Men saknar ibland doften...av nytvättat, använder en parfymfritt balsam. Några tips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första tipset är ju att använda ett balsam med parfym i så fall ;) Andra tipset är att använda lite vanlig parfym som du sprejjar ut i luften framför dig och sedan går framåt in i, typ. Så gör jag när jag duschat och ibland vill ha lite doft på mig (använder vanligtvis parfymfritt allt), det landar ju både på kropp och hår liksom :)

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...