onsdag 1 augusti 2012

Dag 1 av 30

Imorse sov alla till åtta! Inte så vanligt här. Men då minikillen nog smittats av tredagarsfebern och de stora kom isäng såpass sent igår kväll så var det kanske inte så konstigt ;) Jag vaknade först, utvilad och pigg och fixade curryäggsallad till frukost. Det är store killens favorit och jag blir så glad när han äter ordentligt! Han kan lätt få i sig tre ägg såhär! Nån timma senare tog jag en kopp kaffe med kokosmjölk (funkar strålande istället för mjölk eller grädde! Joho! Prova får du se!) och nu sover minikillen igen och jag ska strax värma på chili (från gårdagens middag) till lunch.

Första utmaningsdagen är här! Eller tja, så mycket utmaning är det väl inte. Om jag ska vara ärlig så ser jag det mer som en positiv förändring som jag hoppas ska hålla i sig i mer än 30 dagar, fast just de här 30 dagarna så är det inte tillåtet att falla av vagnen. Jag måste få veta hur min kropp mår om jag utesluter allt som kan göra att den mår dåligt eller triggar mitt sötsug/brödsug (här är det även viktigt med planering för att inte snubbla!). Jag tänker inte utesluta kaffet helt, men absolut inte låta det skena iväg då jag vet hur det går, haha. Jag ska fylla kroppen med näring och energi och jag hoppas få känna en skillnad när dessa 30 dagar är över. Sedan, efter denna strikta månad, så kommer jag självklart att "unna mig" nåt godisgott ibland. Men inte nu. Sen. Nu unnar jag mig vardagslyx istället :D

Som jag nämnde igår så har jag smygstartat lite. Men det är idag som jag ser är den "officiella" starten av mina whole30 dagar. 

Mina drömmar och mål med det hela är att..
  • få ordning på hormonerna (lite till)
  • optimera näringsupptaget
  • stärka immunförsvaret inför höstens sjukor
  • bli pigg(are) och glad(are)
  • kanskekanske få (ännu) lite mindre ont i kroppen
Vi får väl se hur det går med min lilla lista *ler*

Nu är det dags att städa undan den gamla kaffekoppen från bordet och äta lite lunch tror jag! :)

Har du mjölk/grädde/kokosmjölk i kaffet? 



6 kommentarer:

  1. Jag gillar ju denna utmaning massor, måste jag säga...jag har inte hakat på än..helt..men ska delvis försöka för att sedan bli ännu bättre i september...osv jag tror verkligen på den här kosten som du pratar så varmt om! Kan man ha vanlig kokosmjölk från konservburk? Vad gör man med resten av mjölken, kan man spara den? Å va spännande det ska bli att läsa om din "utmaning"! Jag använder ju mjölk i kaffe och te...men ska testa med kokosmjölk nu när jag fick idén av dig! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, jag använder vanlig kokosmjölk från konservburk. Det som man inte använder på en gång kan man förvara i (i en annan burk) i kylen i några dagar. Den kan oxå frysas in.

      Radera
  2. Hej hopp! Härligt att du känner dig peppad inför utmaningen! Jag har också ont i kroppen dagligen (Ehlers Danlos Syndrom), men har funderat på många gånger vad orsaken till ditt "onda i kroppen" är? Och ytterligare en fråga, känner du skillnad efter att du har gått ner i vikt? Kände du någon skillnad när du var gravid? Vissa menar att de inte alls har lika ont då, att de lite förhöjda hormonnivåerna kan göra att man mår toppen:)

    Visst är det skönt när vardagen åter närmar sig så att det blir rätsida på livet igen, hehe. Av någon konstig anledning så är det då jag planerar som bäst och får struktur på livet. När man har semester och är ledig, och därmed teoretiskt sett har mest tid att planera och strukturera, ja då blir det hur knepigt som helst!
    Ska bli kul och intressant att följa dina 30 dagar och se vad det ger för effekt!

    Jag har mjölk i kaffet, en lite skvätt. Kan även dricka utan, vilket ofta blir fallet på jobbet, men tycker att det blir aningens mildare och godare med mjölk:)

    Ha det gott!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sandra!
      Orsaken till mitt onda är nog lite luddig. Jag har lite olika besvär inom familjen och har funderat på att gå till läkare med det hela, men det känns som om det kommer i skov och jag kan hantera det rätt bra till vardags :) Graviditeten, haha, nej, hormonerna gjorde nog INTE det hela bättre *flinar* Första graviditeten gick hyfsat bra (men så hade jag inget ansträngande arbete), andra graviditeten var jag sjukskriven halva tiden. Sista graviditeten var jag sjukskriven ännu längre och fick använda kryckor. Inte så smidigt med två små hemma och bo på tredje våningen utan hiss, hehe. Jag är glad att den biten är över just nu! *nickar med övertygelse*

      Även jag kan dricka kaffe utan nåt i, men som du säger, det blir mildare med en skvätt mjölk eller så :)

      Kram!

      Radera
  3. Hej!
    Åh, vad kul att hitta någon mer som kör Whole30 i augusti :) Jag började igår!
    Det ska bli spännande att följa dig och jag tror nog att du kommer uppnå det mesta på din lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Jag lägger till dig i min lista här på sidan så att jag lättare kan följa dig! :D

      Tack för uppmuntran!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...