fredag 23 september 2011

Mumsiga kokosbollar och nutellakräm

Jag bakade mellanmål till kiddosarna idag.
Som i SpöketLaban-filmen:
När det regnar ute får man vara inne och baka kokosbollar! :D

Jag tog en liten bunke (1liters) och öste i med mandelmjöl, hasselnötsmjöl och en näve valnötter. 5 urkärnade dadlar. Det blev kanske 2-3dL i bunken. Mixelimixade med stavmixern. Det fastnade rätt rejält som vanligt, men det är bara att peta ner med en sked och mixa ännu mer.
Sedan tillsatte jag en matsked (eller två?) av kokosolja (jag använde utan smak) och en skvätt kaffe. Och så kakao såklart! Nästan 2 matskedar blev det. Blandade om med en sked.

Hälften rullade jag i kokos och barnen åt förvånade upp dem och undrade om mamma blivit tokig som lät dem äta så många?

Andra halvan av smeten öste jag i ännu mer kokosolja. Ett par matskedar till tror jag. Och blandade om tills det blev en nutellaliknande kräm.

Alltså, detta var det godaste på länge! Lite för gott för att låta krämen stå i kylskåpet efter barnens läggdags (då är det ju fritt fram att smygäta godsaker, väl?).

2 kommentarer:

  1. Va spännande det låter! Vart hittar du sådana här recept? Vad påhittig du är!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...