torsdag 23 februari 2012

Barnmat


Idag önskade sig (tidigare) superkräsne sonen sig ugnsstekt lax. Jag håller på att vänja mig vid att han äter mat nuförtiden och såna här önskningar gör mig så glad! :D

Då han har haft mycket trubbel med eksem ända sedan han var nåt år eller två (japp, mina gener) så kände jag att det var dags att göra någonting aktivt. Han är nästan 7 och det är inge kul med eksem då.
I nästan tre veckor nu så har han varit i princip mjölfri. Inte just glutenfri alltså, utan alla mjöl som används till vardags. (Alltså ingen pasta, inga mackor, typ.) Och jag började ana en förbättring redan i slutet på förra veckan! Jejj! Nu vet jag ju inte om det är själva mjölborttagningen som gör susen (och hjälper kroppen att läka eksemen) eller om det är så att han äter så mycket bättre av all annan mat (mer grönsaker, mer protein, mer fett) och att det är det som gör det.. ;) Men oavsett anledning så är vi lite lyckliga här hemma just nu!

Ja, tillbaka till bilden då:
Idag serverade jag alltså ugnsstekt lax med härligt färgade dippgrönsaker. Till detta en mumsig dippsås gjord på krämfräs, majjo, thai sweet chili sås och en skvätt ketchup.
Som ni ser på bilden så lade jag upp en halv laxbit var till barnen. Dottern brukar äta ungefär så mycket. Sonen brukar knappt röra fisken. Idag bad han om lika mycket till! *woop-woop*
Dottern och minisonen åt även ett stort lass med kokt broccoli, fast där gick gränsen för store killen, haha. (Och, japp, tallrikarna var i princip tomma när de lämnade bordet :)

Detta var barnens middag tidigare ikväll. Själv gjorde jag nyss en repris på det här (fast utan kålen, tyvärr) och Älskling stekte blodpudding till sin bacon istället (han är inte i någon KännerInteFörÄgg-period just nu). Alla nöjda. Alla mätta. Och nu, alla trötta.


Åt ni en färgglad middag ikväll?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...