fredag 11 maj 2012

Mmmacka


Gårkvällens fika framför ytterligare Californicationavsnitt (jo, jag är helt fast i den där serien nu, haha) bestod av mandelbröd med bregott, brännvinsost *älskar*, majonnäs och tunnskivad gurka. Och en dubbel koffeinfri espresso.

Upptäckte att bikarbonat fluffar till brödet! Joho! Har testat med bakpulver för några år sedan, men när det inte gav effekt så gjorde jag aldrig om det utan åt brödet som det blev istället. Igår så fick jag för mig att testa med bikarbonat (har lärt mig genom alla nötmjölsbak att det är ett betydligt bättre jäsmedel än vanligt bakpulver). Ut från mikron kom ett fluffigt bröd och inte det mer "satta"/"stabbiga" brödet jag normalt äter! Jejj!


Fluffigt mandelbröd

Drygt en matsked smält smör
80-100 gram mandelmjöl (går även att byta ut lite av det mot ex hasselnötsmjöl)
1 ägg
½ tesked bikarbonat

Rör om, platta ut på en assiett, mikra 2 minuter. 
Låt svalna en aning och skär i kvartar. 



8 kommentarer:

  1. Denna blogg blir till att följa.... ser att jag är på väg åt samma håll som du tidigare begav dig..... Duktig du har varit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och välkommen och tack för fina ord :)
      Lycka till i ditt projekt! :D

      Radera
  2. Himla bra att du testar så att jag slipper :-)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Bra tips med bikarbonat! Tror jag ska testa det imorgon. Bra kommentar hos Martina också förresten. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lustigt att jag inte fått för mig att testa bikarbonat mycket tidigare bara, men man är väl fast i sitt tänk, antar jag ;)

      Och tack, ja, det var liksom dags att säga nåt därinne kände jag *flinar*

      Kram

      Radera
  4. åh det lät himla gott det där brödet! Måste testas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är jättegott! :D
      Berätta gärna vad du tyckte, när du testat! :)

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...