lördag 31 december 2011

Om ett par dagar är det dags!

Jag har ju tänkt att köra en månad med riktig mat. Hur låter det? :)


Här hos mig så kommer det att se ut som följer:

Frukost
Protein som bas. Äggrätter står högt på listan. Mandelbröd finns med på helgerna. Kaffe.
Äggmuffins, paleofritatta, ägghus (ägg i tomat i ugnen, toppat med bacon), äggröra med olika modifikationer, vanliga kokta ägg, ägg&bacon..

Lunch
Gigantosallad med massor av gröna blad, en hel drös med grönsaker-för-dagen och nåt gott protein.
Proteinet kan komma från tonfisk, nötstek, ägg, bacon, kyckling, lax.. Och dressing på massa olivolja och balsamvinäger med olika smaksättningar. (Detta är även vad Älskling kommer att få med sig i lunchlådan till jobbet om det inte blir över från gårdagens middag.)

Middag
Varm mat. Kött, fisk, fågel och mittemellan :) Massa grönsaker. Wokade, kokta, ugnsrostade, i sallad. Behövs det nåt mer tillbehör så blir det antagligen blomkålsris/mos, kokt vitkål eller rotmos.

Snacks och mellanmål
Sötmandel, makadamianötter (har ni tänkt på att det smakar som en mix mellan nötklickar och sockerkaka? Perfekt till eftermiddagskaffet!), morötter, kanelstekta äpplen, grönkålschips, mandelsmör, chokladmos på avokado.



Så min shoppinglista är rätt lätt:
Massor med grönsaker. Olika sorter, gärna nya spännande :) Och mängder med gröna blad och spenat och grönkål. Och avokado! Får inte glömma avokado, det är gott till allt jue..
Mina go-to-grönsaker är paprika, purjolök, tomater och gurka. Sedan blir det ibland lite mer vågade saker, hehe. I kylen just nu ligger en kålrabbi och väntar på kokning!

Kött som är billigt och bra när jag är i affären och som jag är sugen på. Kyckling, lövbiff, skinka, oxfilé, köttfärs, laxfiléer, vit fisk, fläskfilé, kotletter, rökt lax och makrill, tonfisk på burk. Och bacon.

Kanske nån frukt här och där. Äpplen. Bananer. Clementiner.

Och självklart massor med ägg..

Annat småplock som behöver finnas hemma är smör, kokosolja, sötmandel (och andra goda nötter), mandelsmör (smidigt och lätt när man har det färdigköpt på burk, men självklart kan man lätt göra eget!), kanel och kakao.


Min tanke genom hela kommande månad (och såklart, jämt, egentligen):
Jag tänker inte äta någonting som inte är gott! 



1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...