måndag 17 december 2018

Kalasdag

Igår var familjen bortbjuden på kalas. Jag vet att det är många som tycker att det är svårt med sånt, när man försöker att inte äta godis och kakor och bös.
För mig är det inga problem alls faktiskt. Kanske är jag en sån där människa som går all-in eller inte alls. När jag har bestämt mig för någonting, bestämt mig på riktigt, så klarar jag det oftast precis enligt vad jag bestämt. Det är när jag börjar tvivla på mitt beslut, eller när jag kanske inte beslutat på riktigt utan bara luddigt bestämt, som det går åt skogen. Men iofs så är ju inte det helt fel heller. För om jag inte bestämt mig så är det ju ingenting jag egentligen vill och varför ska jag då göra så?

Well.
Igår drack jag te och åt vindruvor och dadlar och torkade fikon och aprikoser på kalaset. Jag har ju också lite tur, med kalas just på det stället vi var på. För de har alltid (verkligen alltid) alternativ till kakorna som serveras. Och det blir ju ännu enklare då. Att äta vitaminerna istället för de tomma bullarna. Det fanns även julmust light, för dem som undviker vitt socker. Men jag drack ingen must alls. Vet att låtsassocker kan ge konsekvenser som ökad värk, så det var inget jobbigt att skippa heller.

Att äta vettigt innan och veta att det finns riktig mat att äta när man kommer hem är också himlans bra. De andra i familjen åt sig rätt mätta på allt som jag inte åt på kalaset, så det gjorde att de inte ville ha mat, utan bara jag, när vi kom hem. Så jag fixade ihop tonfisksallad till mig själv bara. Smidigt och jättegott. Fast jag öste på lite extra med nötter, för att det är så gott, och skippade tomaterna för att min mage svider av det. Galet att det kan passa att med salt på äpplen, förresten.


Hur gör du på kalas?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...