tisdag 16 oktober 2012

Nu skiter jag i det här!

Eller, haha, nej, riktigt så allvarligt är det inte!

Mina whole30dagar går fantastiskt bra. 
Jag älskar maten.
Jag älskar hur jag känner mig i huvudet.
Jag älskar min kropp.
Jag älskar att mitt intresse för hälsa blossat upp ännu mer (hur nu det var möjligt, haha).
Jag älskar whole30planen och önskar att alla provar det minst en gång.

Men inte hela tiden.
Ibland blir jag less. 
Ibland tappar jag motivationen.
Ibland vill jag helt enkelt bara ha lite variation.

De senaste dagarna har jag börjat lägga till grädde i maten. Och smör. Massor.

Jag vet inte vad som är mitt argument inför mig själv. Kanske att jag vet att jag klarar mig i minst en månad utan dem och vet vad de gör (eller inte gör) i kroppen. Kanske att jag har fått torra händer (hade jag inte förra året) och tänker att jag måste få i mig mer fett. För det är inte lika gott med olivolja/kokosolja på maten som en gräddsås är. Och mitt "nötsmörsberoende" verkar ha lagt sig. Och då jag ätit frukt dagligen har jag legat på ett rätt högt kolhydratsintag per dygn. Vilket jag märkte inatt (tredje dagen med massa extra fett och mindre kolhydrater) för jisses vilken natt! Jag hade svårt att somna (händer typ aldrig), vaknade hundraelva gånger och hade svårt att somna om igen, vaknade långt innan klockan ringde, och varje gång jag vaknade kände jag mig som om jag hade feber eller influensa eller annan jobbig sjuka (vilket jag inte har). Antar att jag legat så högt på fruktintaget att detta var den så kallade low carb bluesen jag kände av? Uscha. 

Sooo..
Jag kämpar på med min nolltolerans på socker, sädesslag, baljväxter och tillsatser. Jag äter massa massa mat. Jag tänker på att allt jag äter ska göra mig mer hälsosam, inte sjukare. Helt enkelt så fortsätter jag köra en slags whole30/60, fast på mitt sätt. Är inne på dag 21 av 60 idag tror jag. Om jag räknat rätt? Så jag fortsätter alltså med min plan, förutom att jag lägger till grädde och smör. För hjälp vad gott det var med blomkålsmos där blomkålen puttrat i grädde i 20 minuter jämfört med blomkålsmos där man bara mixar med lite buljong och kryddor. Mmm..







1 kommentar:

  1. Låter klokt! Jag funderar själv just nu på om jag ska köra lite mer strikt en period och om ja, hur strikt?
    Skriv gärna mer om hur det går för dig. Jag är så nyfiken!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...