fredag 14 december 2012

Låt helgen börja!

Här är vad jag åt till frukost denna kalla fredag! :)


Köttfärs med sötpotatis
(Räcker till 2 lagomhungriga vuxna. Eller en hungrig jag och 1-2 barn)

1 gul lök
500 gram köttfärs
1 sötpotatis
1 röd paprika
Smör/kokosolja att steka i
salt
svartpeppar
muskot
kanel

Skär löken i hyfsat stora bitar. 
Stek i en stor klick smör/olja så att den blir lite genomskinlig.
Ös i köttfärsen och bryn den så att allt rosa försvinner.
Riv under tiden sötpotatisen och tillsätt sedan den.
Låt steka ihop en stund (kanske 5-10 minuter).
Krydda.
Skär paprikan i bitar (inte för små).
Låt paprikan bli varm tillsammans med det andra i stekpannan.

Toppa gärna med ett (eller tre) stekt(a) ägg med rinnig gula. Perfektaste såsen!


Ibland varierar jag kryddningen och tar spiskummin istället för kanel och muskot.
Ibland låter jag pressad vitlök fräsa snabbt tillsammans med löken i början.
Ibland har jag rå paprika som strössel vid serveringen istället.
Ibland lägger jag det hela på en spenatbädd.
Ibland äter jag utan ägget på.
Ibland äter jag stora lass direkt ur stekpannan innan jag häller över maten på en tallrik.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...