söndag 2 januari 2011

Chokladexperiment

74,8 idag.

Igår gjorde jag ischoklad. Jag behöver verkligen ha någonting på kvällen. Just igår kändes det som om jag inte blev mätt. Eller, ja, en stund var jag mätt och sedan blev jag hungrig igen. Kanske var det bara inbillning från kroppens sida, för jag åt ordentligt hela dagen.

Så igår efter barnens läggdags smälte jag ihop lite choklad och sånt till ischoklad, när jag undrade om man kunde hälla i lite grädde i slutet för att få lite mer mjölkchokladkänsla på ischokladen. Jag tog en liten mängd av originalischokladblandningen och hällde en liten skvätt grädde där i. Det funkade! Tog lite mer grädde och rörde snabbt ihop det med. Då insåg jag att det ju blev som mousse :) Utan ägg, då. Och det blev mer fett i den här moussen än i den vanliga. Fast man saknar ju äggprotein eftersom det ju inte är ägg. Så jag vet inte vilket som är nyttigast. Fett vs Protein. Jaja, man får väl kolla hur läget ligger på halterna under dagen som gått eller nåt.

Mitt ischokladmousserecept då:
50g 86%choklad, 40g cocosa, 20g saltat smör - micras tillsammans. Häll i grädde efter smak, kanske en tredjedel grädde och 2 tredjedelar ischokladsmet.
För mer moussekänsla, vispa grädden lätt först. Väldigt lätt. Annars blir det kornigt och klumpigt. Och den behövde inte stå i kylen, utan var ätvänlig med en gång *gillar*

Idag till frukost testade jag för första gången att göra kesoplättar. Det var ok. Bättre än de "pannkakor" som enligt de inne på KiF skulle smaka "precis som vanliga pannkakor". Kesoplättar kan det nog hända att jag gör igen! Men jag tycker att det blev för mycket äggsmak..

Ikväll blir det krispig ugnskyckling (eller vad receptet heter) och coleslaw enligt boken LCHF-husmanskost, mums! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...