onsdag 19 december 2018

Klappjakt

Fick lite sovmorgon och lyckades hålla mig hyfsat kvar i sängen (var uppe och kramade barn och make hejdå och sånt) ända fram till 9! Wohoo!

Det betydde att jag fick en långsam och skön morgon med mandelmacka och kaffe innan jag lyckades komma iväg till närmaste köpcentrum för att hitta sista julklapparna. De senaste åren brukar jag beställa det mesta på nätet, men det är nåt särskilt med att lulla runt i julpyntade affärer och lyssna på julmusik och knö bland folk och leta efter någonting till de man älskar. Så, ja, därför var jag iväg idag! :)

Efter många turer i affärer, även om jag gick väääldigt långsamt och inte bar på massa grejjer (gick ut med inköpta saker till bilen mellan varven), så var det tydligt att jag inte klarar att göra sånt längre. Ryggen brände, höfterna kändes som knivar, knäna sved och fötterna värkte. Händerna var hyfsat ok! 
Tyvärr blev det ännu värre när jag var tvungen att köra hem. Knasigt att knäna inte kan hålla sig på plats utan hamnar liksom snett när jag gasar och kopplar. Fötterna gillar inte att trycka på pedalerna heller. Och händerna kan inte hålla ett ordentligt grepp om ratten. Men för händerna har jag ortoser och jag använder fiffiga fryshandskar med nåt gummiaktigt material i handen som ger mig toppenbra grepp!

Ok, sen kom jag hem och lagade middag. Hade inte ätit sedan frukosten vid 10 och nu var klockan över 17. Jag har inte varit nåt hungrig alls under dagen! Himlans bra mättnad på rätt mat! Så jag stekte den där fläskfilén vi skulle haft igår (jag vet, haha, det blir inte alltid som jag tänkt, istället åt vi hemgjorda hamburgare med god dressing och stor grönsallad, och bacon.). Det osade rätt bra så jag öppnade fönstren i angränsande rum. Ett av fönstren var jag tvungen att klättra upp i soffan för att nå. Klantjag råkade, när jag skulle ner från soffan, gå ner med mitt dåliga knä först, lägga all vikt på det medan det inte var i rätt position! Gah! Så jag vred lite snett på knät och lyckades översträcka knät mer än vad jag normalt kan (och jag är rätt bra på att översträcka normalt, ska jag säga!)!

Soffläge just nu. Mätt av fläskfilé och microbakad sötpotatis. Med värmedyna, ortoser på fötterna och lindat knä. Jag blir lite galen av sånt här. Därför dokumenterar jag det, så att jag senare kan gå tillbaka och se hur det var nu. Och kunna jämföra om värken blivit mindre, om jag lyckats träna upp de små musklerna runt lederna så att jag klarar en klappjakt med efterföljande bilkörning nästa år! Jag är full av hopp!


Hamburgarna jag gjorde igår var väldigt enkla! Detta blev 5 stycken, varav tre barn åt varsin och jag två. Eller, lillkillen orkade bara halva sin och gav den till storebror. Så det var väl lite olika hur mycket alla åt. Inser nu att alla åt i åldersordning, alltså störst åt mest, yngst åt minst! Haha.


Enkla, snabba hamburgare

500g nötfärs
1 ägg
salt
peppar

Blanda allt, forma till burgare, stek på hög värme först och sedan på lägre värme en stund. 
Servera med ett par skivor ost, bacon, inlagd gurka, dressing och massor av gröna blad!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...