lördag 28 september 2013

Lchf på riktigt, paleo med mejerier

Var förbi biblioteket igår. Stötte på boken "Lchf på riktigt" och började bläddra lite. Jag äter ju vanligen vanlig paleo (inga mejerier, inga spannmål, inga konstigheter) Nu när det är lite höstigare ute så känns det som att fruktfrukostar och kalla sallader går bort. Nu vill jag hellre ha nåt varmt och mysigt och husmanskostigt när jag blir hungrig. Så, jag lånade med mig boken hem. Nu har jag läst den. Pärm till pärm, som jag alltid gör med fina kokböcker. Och jag blir nyfiken. Jag vet att sån där superstrikt lchf funkar kanonbra om man vill tajta till sig lite, har testat det förut. Och just nu har det smugit sig på lite mjukhet runt min mage (lite slarvigt på sockerfronten, haha) och den här kokboken som liksom ramlade på mig (nej, inte bokstavligen) på biblioteket är väldigt tajmad för mig just nu!

Det är rejält med mejerier i recepten och betydligt mer fett än vad jag äter normalt. Jag vet ju att man genom att "fetta på" måltiderna blir mättare och känner av det bättre och att det ju såklart är det som göra att man klarar att hålla sig undan nötterna och chokladen på eftermiddagen och senkvällen, och faktiskt så är det nog bättre med smör än choklad (buhu), och det är nog där min sko klämmer (nej, inte bokstavligt där heller). Sedan efter några veckor/många veckor så anpassar sig nog kroppen och man lär sig att känna efter när man är mätt istället för att "ta om" bara för att det är så gott bara för att kroppen inte fattat.

Jäjä, måltidsförslagen ser i alla fall väääldigt goda ut och jag funderar på att göra ett försök. Äta precis enligt hennes bok och se vad det skulle kunna göra för mig som har fastnat i sockerfällan för tillfället. Spännande spännande!

Måste bara börja dricka sånt där kaffe igen då för att få upp fetthalten på min dag lite, för att jag ska sluta gå och öppna skafferidörren varje kvart (jo, i princip bokstavligt där, haha).

2 kommentarer:

  1. Jag har hamnat i sockerfällan jag också igen, och kämpar för att ta mig ur det. Men strikt LCHF vill jag inte köra nu, jag provade att lägga till rotsaker och frukt och det kändes bra och vill fortsätta så. Men jag får se hur det blir. Intressant att se hur det går för dig om du väljer att följa boken. Jag har boken jag också! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, strikt lchf kan kännas lite jobbigt faktiskt. Vad härligt att du trivs bra med rotsaker och frukt! :) Jobbigt med din sockerfälla, jag vet ju hur det är, haha. Men du ska se att du kommer ur det snabbt om du vill ;)
      Kram

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...